ΣΧ. ΕΤΟΣ 2016-17

A’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ

Α? Λυκείου

Τα θέματα των ερευνητικών εργασιών της Α? Λυκείου για  πρώτο τετράμηνο του σχολικού έτους 2016-2017 είναι:

1.«Γνωριμία με τη Γαλλική Τέχνη»

Θέλετε να προτείνετε στους συμμαθητές σας μια εκδρομή στο Παρίσι. Για να τους πείσετε να ανταποκριθούν, ετοιμάζετε ένα power  point που θα παρουσιάζει συνοπτικά κάποια καλλιτεχνικά έργα τα οποία  θα μπορούσαν να «τραβήξουν» την προσοχή τους. Πιο ειδικά, στόχοι της ερευνητικής εργασίας είναι:
1.Καλλιέργεια δεξιοτήτων συμμετοχής σε ομάδες .
2. Αναζήτηση  της συνεισφοράς του γαλλικού πολιτισμού στη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού πολιτισμού
3. Γνωριμία με τα έργα τέχνης (γλυπτικής, ζωγραφικής, αρχιτεκτονικής,
λογοτεχνίας) που ξεπέρασαν τα σύνορα.
4. Κατανόηση της διαφορετικότητας μέσω της γνωριμίας του τρόπου ζωής και του πολιτισμού ενός λαού με τον οποίο έχουμε πολλά κοινά αλλά και πολλές διαφορές.

 

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Χαριτίδου Σοφία  

  1. «Ψυχοκοινωνικές παράμετροι-Συντελεστές της τρομοκρατίας».

Στη διατύπωση του θέματος και στο προσδιορισμού του περιεχομένου του συνεργάσθηκαν οι μαθητές με τον υπεύθυνο καθηγητή

 

Υπεύθυνος Καθηγητής: Δομινάρης Ιωάννης 

 

 

  1. «Όταν κάνω δίαιτα»

Όταν κάνω « δίαιτα», τι κάνω στην πραγματικότητα; Τι σημαίνει ο όρος και από πού προήλθε; Ποιος κάνει δίαιτα; Τι είδους δίαιτες υπάρχουν; Ποια δίαιτα μου ταιριάζει; Να κάνω δίαιτα; Όπως καταλάβατε, το θέμα περιστρέφεται γύρω από τη λέξη δίαιτα.  Αν το θεωρείτε ενδιαφέρον, μπορείτε να εντρυφήσετε σ΄ αυτό επιλέγοντας το.

 

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Ταιγανίδου Ελισάβετ  

 

4.«Η τέχνη στην υπηρεσία της τεχνολογίας… και το αντίστροφο»

Στόχος της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι να μελετηθούν οι τρόποι με τους οποίους αλληλεπιδρούν η τέχνη με την τεχνολογία. Ενδεικτικά, οι μαθητές μπορούν να ερευνήσουν τομείς της τέχνης στους οποίους συνεισφέρει η ύπαρξη ενός μηχανήματος, να ζωγραφίσουν έργα εμπνευσμένα από το χώρο της τεχνολογίας, να ανακυκλώσουν μέρη από παλαιούς υπολογιστές χρησιμοποιώντας τα στην κατασκευή έργων τέχνης κλπ. Η εργασία αυτή απευθύνεται σε μαθητές με καλλιτεχνικές ανησυχίες, που έχουν τη διάθεση να εργαστούν για την αισθητική βελτίωση του εργαστηρίου πληροφορικής του σχολείου μας.

 

 Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Γραμουσένη Φωτεινή 

 

5.«Line Dances»

 Γυμναζόμαστε εκτελώντας ομαδικές χορογραφίες σε ρυθμούς και κινήσεις ευρωπαϊκών και λάτιν χορών (Rock en rol, Twist, Hip hop, Χάλι Γκάλι, Cha cha cha, Lambada, Bachata, Cumbia, Mambo, Kizomba, Salsa, Tango?)

 

Υπεύθυνος Καθηγητής: Πασχαλίδης Πασχάλης

 

 

6.«Πλύση εγκεφάλου, ινστρούχτορες και χειριστικές προσωπικότητες».

Ιστορική και ερμηνευτική μελέτη του φαινομένου της πλύσης εγκεφάλου, των ινστρουχτόρων (καθοδηγητών σκέψης) και των χειριστικών ανθρώπων (χειρίζονται τους ανθρώπους) που παραβιάζουν την ελευθερία της βούλησης είτε από θέση εξουσίας είτε στις διαπροσωπικές σχέσεις. Εύρεση τρόπων αντιμετώπισης των φαινομένων αυτών με τις προτάσεις βοήθειας των χώρων που τα επεξεργάζονται.

 

Υπεύθυνος Καθηγητής: Δομινάρης Ιωάννης

7.»Bullying»

Το φαινόμενο του εκφοβισμού – περισσότερο διαδεδομένο ως bullying – αναφέρεται ολοένα και πιο συχνά στις μέρες μας και δυστυχώς αφορά ηλικίες όλου του φάσματος της σχολικής ζωής. Στόχος αυτής της ερευνητικής εργασίας είναι να διαπιστώσουμε την  έκταση του φαινομένου, να το περιγράψουμε, να το αναλύσουμε και πιθανώς να εξακριβώσουμε τα αίτια της ύπαρξής του. Στο τέλος θα κατασκευάσουμε μια πλατφόρμα παρουσίασης όλων αυτών που θα ανακαλύψουμε καθώς και των τρόπων αντιμετώπισής του.

 

 Υπεύθυνος Καθηγητής: Ιωαννίδης Δημήτρης   

 

 

 

Β? Λυκείου

Τα θέματα των ερευνητικών εργασιών της Β? Λυκείου για  πρώτο τετράμηνο του σχολικού έτους 2016-2017 είναι:

 

 

1.«Μαυροθάλασσάς ψήα» Ο τίτλος αυτού του θέματος είναι και τίτλος παραδοσιακού ποντιακού τραγουδιού. Αναφέρεται στους Έλληνες κατοίκους του Εύξεινου Πόντου και σημαίνει «ψυχές της Μαύρης Θάλασσας». Το επίκεντρο αυτού του θέματος είναι αυτοί, οι Πόντιοι. Η καθημερινή τους ζωή στον Εύξεινο Πόντο, η νέα τους ζωή στον Ελλαδικό χώρο, η μουσική, τα τραγούδια και οι χοροί τους. Όλα τα στοιχεία του ποντιακού ελληνισμού που θα βρεθούν, θα συνθέσουν το ψηφιδωτό της ιστορίας και του πολιτισμού αυτών των ψυχών της Μαυροθάλασσας. Έρευνα , εκπαιδευτική επίσκεψη και χορευτικές κινήσεις θα πλαισιώσουν αυτό το ερευνητικό ταξίδι.

΄

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Ταιγανίδου Ελισάβετ   

      

2.«Το Μεγάλο μας Τσίρκο» «Το Μεγάλο μας Τσίρκο», του  Ιάκωβου Καμπανέλλη, αποτελεί σταθμό όχι μόνο για  το νεοελληνικό θέατρο, αλλά και για τη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική ελληνική  ιστορία. Μέσα από τραγούδια και σατιρικά και δραματικά επεισόδια,  «διατρέχουμε» όλες τις σημαντικές στιγμές της ελληνικής ιστορίας: ο αρχαίος κόσμος, το Βυζάντιο,  η Τουρκοκρατία, η επανάσταση του 1821, η βασιλεία του Όθωνα, η Μικρασιατική  καταστροφή, ο πόλεμος του 1940 είναι ορισμένοι μόνο από τους βασικούς σταθμούς  της πορείας που περιγράφονται σ? αυτό το έργο-ντοκουμέντο, που παραμένει αναλλοίωτο στον χρόνο και επίκαιρο στις μέρες μας όσο ποτέ.

Οι μαθητές στο τέλος του Β? τετραμήνου θα «ανεβάσουν» θεατρική παράσταση.

 

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Ιγνατιάδου Αλίκη      

  

 3.«Ασφάλεια στο Διαδίκτυο». Το Διαδίκτυο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία του ανθρώπου στη σύγχρονη κοινωνία. Οι περισσότεροι μαθητές χειρίζονται με ιδιαίτερη ικανότητα τον κυβερνοχώρο. Είναι, όμως, σε μεγάλο βαθμό εκτεθειμένοι σε  κινδύνους που ελλοχεύουν στο σύγχρονο ηλεκτρονικό μέσο πληροφόρησης και ψυχαγωγίας. Γι’ αυτό το λόγο, πρέπει να μάθουμε πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε, όταν “σερφάρουμε”, πώς να αποφεύγουμε τις κακοτοπιές, πώς να παίρνουμε  μέτρα πρόληψης, αλλά και το πώς  να δράσουμε, αν πέσουμε θύματα επιτήδειων.

 Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Γκαδάκη Σταυρούλα

 

  1. Ε-Bullying Το φαινόμενο του εκφοβισμού – περισσότερο διαδεδομένο ως bullying – αναφέρεται ολοένα και πιο συχνά στις μέρες μας, έχει διάφορες μορφές και δυστυχώς αφορά σχεδόν όλους μας. Στόχος αυτής της ερευνητικής εργασίας είναι να περιγράψουμε το κομμάτι του φαινομένου που συναντάται στο διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, να το αναλύσουμε και πιθανώς να εξακριβώσουμε τα αίτια της ύπαρξής του. Στο τέλος θα κατασκευάσουμε μια πλατφόρμα παρουσίασης όλων αυτών που θα ανακαλύψουμε καθώς και των τρόπων αντιμετώπισής του.

 

Υπεύθυνος Καθηγητής: Ιωαννίδης Δημήτρης  

 

 

5.«Η μουσική των Θρακών» Η μουσική των Θρακιωτών διακρίνεται σε μουσική της ανατολικής Θράκης, της βόρειας και της δυτικής. Η ανατολική μουσική είναι πιο πρόσχαρη με έντονη μελωδικότητα και παρουσιάζει πολλές ομοιότητες με την παραδοσιακή μικρασιάτικη μουσική, κυρίως με της Κωνσταντινούπολης. Η μουσική της βόρειας Θράκης έχει πιο πολλά βαλκανικά χαρακτηριστικά αλλά και πάλι παρουσιάζει μια μικρή επιρροή από τη βυζαντινή μουσική. Η μουσική της δυτική Θράκης έχει βυζαντινή απόχρωση αλλά και βαλκανική επιρροή. Έτσι διαφέρει έντονα από την υπόλοιπη μουσική στον ελλαδικό χώρο και την κάνει πιο ξεχωριστή. Έχει γρήγορους ρυθμούς και μεγάλη ποικιλία. Γενικότερα η μουσική των Θρακών είναι έντονη και ζωηρή με ποικιλία ρυθμών, άλλοι απλοί και άλλοι σύνθετοι. Αυτήν τη μουσική θα τη συνδυάσουμε με κίνηση, με τις χορευτικές κινήσεις και φιγούρες των Θρακιωτών και θα την παρουσιάσουμε ως τελικό προϊόν της ερευνητικής εργασίας.

 

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Ταιγανίδου Ελισάβετ    (φυσική αγωγή)

  

6.«Νέοι και Ευρωπαϊκή Ένωση» Για να μπορέσει η Ευρώπη να αναπτυχθεί ως κοινωνία της γνώσης, πρέπει να διαθέτει υψηλής ποιότητας εκπαίδευση και κατάρτιση. Θα προσπαθήσουμε, μέσα από έρευνα, να ταξινομήσουμε τα πολυάριθμα χρηματοδοτούμενα προγράμματα, τα οποία, μέσα από σπουδές, κατάρτιση ή εθελοντική εργασία σε άλλα κράτη, δίνουν στους Ευρωπαίους πολίτες δυνατότητες προσωπικής εξέλιξης

 

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Γραμματικού Θεοδώρα   (αγγλική φιλολογία)               

 

7.«Η γυναίκα στην ορθόδοξη λατρεία από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα – η θέση της γυναίκας στο Ισλάμ»

Αυτή η  ερευνητική εργασία επιλέχτηκε με σκοπό να μελετηθεί η θέση και ο ρόλος της γυναίκας μέσα στην εκκλησία από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Η εργασία μας θα βασισθεί σε κείμενα της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης και της ελληνικής πατρολογίας, όπου θα αναδειχθεί ο σπουδαίος ρόλος της γυναίκας μέσα στην ορθόδοξη εκκλησία. Επιπλέον, θα διερευνηθεί ρόλος και η θέση της γυναίκας στο Ισλάμ. Θα μελετηθούν σχετικά κείμενα με τη θρησκεία, τις παραδόσεις, τις αρχές και τις αξίες του Ισλάμ.

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Σαραφούδη Αναστασία (θεολόγος)

8.«Ασφάλεια στο Διαδίκτυο». Το Διαδίκτυο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία του ανθρώπου στη σύγχρονη κοινωνία. Οι περισσότεροι μαθητές χειρίζονται με ιδιαίτερη ικανότητα τον κυβερνοχώρο. Είναι όμως σε μεγάλο βαθμό εκτεθειμένοι σε  κινδύνους που ελλοχεύουν στο σύγχρονο ηλεκτρονικό μέσο πληροφόρησης και ψυχαγωγίας. Γι’ αυτό το λόγο πρέπει να μάθουμε πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε, όταν “σερφάρουμε”, πώς να αποφεύγουμε τις κακοτοπιές, πώς να παίρνουμε  μέτρα πρόληψης, αλλά και το πώς πρέπει να δράσουμε, αν πέσουμε θύματα επιτήδειων.

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Γκαδάκη Σταυρούλα (Πληροφορική)

Β’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ

Α? Λυκείου

Τα θέματα των ερευνητικών εργασιών της Α? Λυκείου για  δεύτερο τετράμηνο του σχολικού έτους 2016-2017 είναι:

 

 

1.« Μνήμες, μουσικές και χρώματα των προγόνων μου»

 

Η πολιτισμική μας κληρονομιά είναι τόσο πλούσια σε μουσικές, τραγούδια, συνήθειες, έθιμα, φορεσιές, χορούς? Κάθε ένας από μας κουβαλά ένα διαφορετικό συνδυασμό απ? αυτά τα χαρακτηριστικά. Αν θέλετε να τον ανακαλύψετε, επιλέξτε  τη συγκεκριμένη ερευνητική εργασία.

Μέρος αυτής είναι και ο βιωματικός τρόπος προσέγγισης του θέματος διαμέσου της εκμάθησης παραδοσιακών χορών.

 

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Ταιγανίδου Ελισάβετ  

 

  1. «Εθισμός στις νέες τεχνολογίες»

 

Σε μια εποχή που όλα αλλάζουν με πρωτόγνωρα γρήγορους ρυθμούς οι περισσότεροι από εμάς μπήκαμε στον κόσμο της τεχνολογίας μάλλον ανέτοιμοι από πολλές πλευρές. Το αντικείμενο αυτής της ερευνητικής εργασίας είναι η κατά το δυνατόν ρεαλιστική περιγραφή του περιβάλλοντος στο οποίο ξοδεύουμε όλοι μας όλο και περισσότερο χρόνο της καθημερινότητας μας. Επίσης, θα μελετήσουμε τις αλλαγές που αυτή η «νέα τάξη» πραγμάτων έχει φέρει σε μας αλλά και τους γύρω μας.

 

 

Υπεύθυνος Καθηγητής: Ιωαννίδης Δημήτρης   

 

  1. «Πολιτιστικοί θησαυροί των μονών του Αγίου όρους»

 

Στο πλαίσιο αυτής της ερευνητικής εργασίας θα μας δοθεί η ευκαιρία να επισκεφθούμε «ερευνητικά? τις Ιερές Μονές του Αγίου όρους και να γνωρίσουμε την ιστορία τους και τους πλούσιους πολιτιστικούς θησαυρούς  που «φιλοξενούν».

 

Υπεύθυνος Καθηγητής: Δομινάρης Ιωάννης

 

 

4.«Τα Γαλλικά των Ελληνικών, τα Ελληνικά των Γαλλικών»

Σε αγώνες επιχειρηματολογίας η ομάδα σας πρέπει να παρουσιάσει παραδείγματα που αποδεικνύουν ότι η ελληνική γλώσσα έχει δανείσει λέξεις, αλλά επίσης έχει πάρει και αυτή  πολλές λέξεις από άλλες γλώσσες .

Πιο ειδικά οι στόχοι της ερευνητικής μας εργασίας είναι:

  • Αναζήτηση της «παρουσίας» της Γαλλικής γλώσσας στο λεξιλόγιο της Ελληνικής και αντίστοιχα της Ελληνικής  γλώσσας στο λεξιλόγιο των Γαλλικών.
  • Γνωριμία με τις τέχνες και τα επαγγέλματα που χρησιμοποιούν γαλλική και ελληνική ορολογία.
  • Καλλιέργεια δεξιοτήτων συμμετοχής σε ομάδες (ανησυχίες, σεβασμός, βοήθεια, αλληλοϋποστήριξη, συνεργασία).

 

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Χαριτίδου Σοφία 

 

5.«Πολιτιστικοί θησαυροί των Μονών του Αγίου Όρους»

Στο πλαίσιο αυτής της ερευνητικής εργασίας θα μας δοθεί η ευκαιρία να επισκεφθούμε «ερευνητικά» τις Ιερές Μονές του Αγίου Όρους και να γνωρίσουμε την ιστορία τους και τους πλούσιους πολιτιστικούς θησαυρούς  που «φιλοξενούν».

 

Υπεύθυνος Καθηγητής: Δομινάρης Ιωάννης

 

6.« Μνήμες, μουσικές και χρώματα των προγόνων μου»

Η πολιτισμική μας κληρονομιά είναι τόσο πλούσια σε μουσικές, τραγούδια, συνήθειες, έθιμα, φορεσιές, χορούς? Κάθε ένας από μας κουβαλά ένα διαφορετικό συνδυασμό απ? αυτά τα χαρακτηριστικά. Αν θέλετε να τον ανακαλύψετε, επιλέξτε  τη συγκεκριμένη ερευνητική εργασία. Μέρος αυτής είναι και ο βιωματικός τρόπος προσέγγισης του θέματος διαμέσου της εκμάθησης παραδοσιακών χορών.

 

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Ταιγανίδου Ελισάβετ  

 

  1. «Η τέχνη στην υπηρεσία της τεχνολογίας… και το αντίστροφο»

Στόχος της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι να μελετηθούν οι τρόποι με τους οποίους αλληλεπιδρούν η τέχνη με την τεχνολογία. Ενδεικτικά, οι μαθητές μπορούν να ερευνήσουν τομείς της τέχνης στους οποίους συνεισφέρει η ύπαρξη ενός μηχανήματος, να ζωγραφίσουν έργα εμπνευσμένα από το χώρο της τεχνολογίας, να ανακυκλώσουν μέρη από παλαιούς υπολογιστές χρησιμοποιώντας τα στην κατασκευή έργων τέχνης κλπ. Η εργασία αυτή απευθύνεται σε μαθητές με καλλιτεχνικές ανησυχίες, που έχουν τη διάθεση να εργαστούν για την αισθητική βελτίωση του εργαστηρίου πληροφορικής του σχολείου μας.

 

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Γραμουσένη Φωτεινή 

 

Β? Λυκείου

Τα θέματα των ερευνητικών εργασιών της Β? Λυκείου για το δεύτερο τετράμηνο του σχολικού έτους 2016-2017 είναι:

1.«Ασύρματη Γενιά: Η κινητή τηλεφωνία στη ζωή των νέων»

Θα διερευνήσουμε το ρόλο της κινητής τηλεφωνίας στη ζωή των νέων.

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Γκαδάκη Σταυρούλα    

2.«Salsa & Salsa Rueda»

Ο χορός «Σάλσα» χορεύεται κυρίως σε ζευγάρια, αν και υπάρχουν και σόλο φόρμες, και η «Ρουέδα»  χορεύεται σε κύκλο, όπου τα ζευγάρια ανταλλάσσουν τους παρτενέρ τους. Δύο πολύ ενδιαφέροντες χοροί, για να τους «διερευνήσουμε»?..

Υπεύθυνος Καθηγητής: Πασχαλίδης Πασχάλης

 

3.«Η ιστορία του αμερικάνικου κινηματογράφου»

Ο κινηματογράφος ή σινεμά αποτελεί τη λεγόμενη έβδομη τέχνη. Όταν ακούμε τη λέξη κινηματογράφος, στο μυαλό μας έρχεται αμέσως η Αμερική και το Hollywood. Θα προσπαθήσουμε μέσα από μια ιστορική αναδρομή να εξηγήσουμε την επικράτηση του Αμερικανικού κινηματογράφου έναντι των υπολοίπων.

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Γραμματικού Θεοδώρα    

 

 

 

Οι μαθητές που ανήκουν στις ομάδες των παρακάτω ερευνητικών εργασιών θα συνεχίσουν το ίδιο θέμα και κατά το Β? τετράμηνο:

  • «Το Μεγάλο μας Τσίρκο» Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Ιγνατιάδου Αλίκη (φιλόλογος)             
  • «Ε-Bullying» Υπεύθυνος Καθηγητής: Ιωαννίδης Δημήτρης   ( Πληροφορική
  • «Η γυναίκα στην ορθόδοξη λατρεία από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα – η θέση της γυναίκας στο Ισλάμ»
  • Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Σαραφούδη Αναστασία